8.8.08

Recension: Ore no Ryori

Ore no Ryori är något så härligt som ett matspel. Ett av det första av sitt slag! Spelet släpptes 1999 i Japan och var ett av det första spelen som verkligen tog tillvara på den nya DualShock kontrollen. Eller ja, krävde till och med (Precis som Ape Escape). I spelet träder du in i rollen som en ung kock vars mål i livet är att avancera inom restaurangbranschen. Varje bana är en ny restaurang där du måste visa framfötterna för att vid banans slut ha en showdown med kocken som redan jobbar där för att visa vem som är boss. Fixar du det går du, inte helt oväntat, vidare till en ny restaurang för att pröva lyckan.

Spelkontrollen är lika genialisk som den är skön. De två analogerna på kontrollen motsvarar vänster respektive höger hand. Ska du exempelvis hacka lök så använder du vänster analog för att hålla i löken och genom att dra analogen i takt till vänster flytta fingrarna så du inte hackar i dem med kniven som du manövrerar med din högra analog genom att röra analogen upp och ner. Låter det knepigt? Det är det inte! När man väl får hänget på det känns det som den mest naturliga kontrollen i världen.

Poäng delas ut för hur väl du lyckas laga kundernas önskemål. Här kommer timing att spela en stor roll. Du kan antingen välja att laga varje maträtt var för sig, eller så kan du samla mod och laga flera av samma rätt på samma gång för att få en högre poäng (och spara tid). Misslyckas du med en kombination och får en dålig poäng kan du snabbt se dig själv faila banan snabbare än väntat. När det väl börjar gå dåligt kommer även minispel in i bilden. Istället för att laga mat kan du nu helt plötsligt börja jaga ninjor som inte betalat för sig, stampa kackerlackor i köket eller ringa polisen på jobbiga kunder. Detta bidrar till att spelet hela tiden överraskar dig och ger allt en skön vibe.

Det här är ett spel som åldrats med värdighet. Även om grafiken inte är vad den var 1999 kan man fortfarande uppskatta de mysiga karaktärerna och den härliga staden spelet utspelar sig i. Tyvärr så är det rätt mycket japansk text i spelet som gör menyerna svåra att förstå, även om det inte är några problem att komma in i huvudspelet.
Det här är ett spel inge bör missa och jag skulle rekommendera ALLA att köpa sig ett ex. Värt att notera är att spelet även är släppt i Playstation Storen (både i Japan samt Hongkong) där det bara kostar 25kr. För det priset kommer ingen undan!