4.8.08

Recension: PixelJunk Eden




Det är egentligen ganska knepigt att sätta en etikett på vad PixelJunk Eden egentligen är, för egentligen är det lika mycket en grafisk uppvisning eller en mysig musikstund som det är ett tvspel. Tänk dig ett Spider-Man i 2D i en färghink med växter. Lägg sedan till en (till en början) knepig kontroll och ett grymt soundtrack. Utvecklat av självaste Q-Games som tidigare gav oss PixelJunk Monsters.

Så hur spelar du? Har du något gång sett en youtube-film på Eden i rörelse kan det lätt kännas hyfsat förvirrande. Det är det egentligen inte. Du spelar en liten gubbe vars mål i livet är att hitta Spectras på varje bana. Spectras är i princip bara ett annat ord för medaljer i det här spelet. Det finns fem per bana och allt eftersom du hittar nya Spectras låser du upp nya banor, totalt 10 stycken. För att komma åt Spectras på varje bana så dödar du fiender som släpper ut pollen som i sin tur bygger upp växter som du kan använda för att ta dig fram på banan. Ta dig fram gör du genom att hoppa via dina växter. Trycker du en gång på X hoppar gubben med en lina efter sig, lite som bungyjump. Trycker du två gånger på X släpper han linan totalt och risken finns då att du ramlar ner för hela banan. Håller du in X kan gubben åka genom dina växter och släpper du X fastnar han i växten. Simpelt!

Spelet är det första spelet som släpps med Trophies från början (tillskillnad från exempelvis Super Stardust HD) vilket är en trevlig sak. Dock så är troféerna väldigt obalanserade och hyfsat knepiga att få (vilket i och för sig inte är en dålig sak). Exempelvis blir du bara belönad med en silverbuckla om du lyckas låsa upp alla växterna på en bana utan att missa ett enda stoft pollen. I min bok är en sådan prestation värd en guldbuckla. En annan kul funktion är det inbyggda youtube-stödet. Via startmenyn kan man enkelt välja att spela in en sekvens medan man spelar för att senare antingen lägga upp det direkt på youtube eller spara det som en videofil på PS3ans hårddisk. Lägg även till att hela spelet är spelbart via remoteplay funktionen om du äger en PSP!

Spelet känns väldigt nytt och fräscht, precis vad vi har kommit att förvänta oss av PSN på senaste tiden. Det är till en början ett ganska så avslappnande spel, inte helt olikt Flow. Detta hinner ändras till den tredje banan dock där tempot trappas upp, och på så sätt känns spelet aldrig riktigt förutsebart. Musiken i spelet är riktigt bra och passar utmärkt ihop med spelets övergripande "hipp"- känsla. Lika mycket ett spel för den designintresserade som musiknörden.
Men spelet bör införskaffas av alla som har tillgång till en PS3 egentligen, och folk som känner för att spara ett par kronor köper med fördel PixelJunk Eden via Hongkong-affären där det landar på cirkus 45kr.


1 Comment:

Queff said...

grym recension!
jag ser fram emot att prova spelet själv!